Absolwenci kierunku Mechanika i Budowa Maszyn (MiBM) to cenieni przez pracodawców wysoko wykwalifikowani inżynierowie, znajdujący zatrudnienie w wielu gałęziach przemysłu: motoryzacyjnego, elektromaszynowego, metalurgicznego oraz paliwowo-energetycznego.
W ramach procesu kształcenia studenci zdobywają wiedzę i umiejętności z zakresu budowy i działania maszyn i urządzeń, technik informatycznych, nowoczesnych metod projektowania (CAD), obliczeń inżynierskich (CAE) oraz wytwarzania (CAM), opracowania technologii produkcji oraz utrzymania maszyn i urządzeń w ciągłej zdatności. Treści inżynierskie są wzbogacone o zagadnienia makro- i mikroekonomii, prawa własności intelektualnej oraz organizacji i zarządzania przedsiębiorstwem.
Podstawowe zagadnienia inżynierskie z zakresu mechaniki, wytrzymałości materiałów, materiałoznawstwa, konstruowania, automatyki i sterowania, technologii i eksploatacji są rozszerzane na prowadzonych w ramach kierunku specjalnościach:
w zależności od wybranego obszaru dyplomowania absolwent tego kierunku otrzymuje kompetencje wystarczające do natychmiastowego podjęcia pracy zawodowej jako konstruktor, technolog, automatyk lub inżynier utrzymania ruchu.
Argumenty, dlaczego warto wybrać kierunek Mechanika i Budowa Maszyn:
w toku studiów możliwość skorzystania z wymiany międzynarodowej w ramach programu Erasmus i wyjazdu np. na jeden semestr na jedną z europejskich uczelni (m.in. w Hiszpanii, Portugalii, Niemczech, Czechach, Niderlandach, Turcji).
Specjalność mechanika lotnicza (NOWOŚĆ)
Proces kształcenia ukierunkowany jest na zapoznanie studentów z budową statków powietrznych oraz z zasadami ich funkcjonowania. Nabyte umiejętności pozwolą na samodzielne korzystanie z zasobów wiedzy inżynierskiej odpowiadającej aktualnym potrzebom nowoczesnego przemysłu lotniczego.
Absolwent po ukończeniu studiów będzie posiadał wiedzę i umiejętności gwarantujące podjęcie pracy zawodowej i rozpoczęcie praktyki w celu uzyskania certyfikacji mechanika lotniczego obsługi technicznej. Dobre przygotowanie teoretyczne i praktyczne umiejętności inżynierskie umożliwią absolwentowi dostosowanie się do warunków pracy w dużych zakładach przemysłowych, stacjach obsługowych statków powietrznych oraz w małych i średnich przedsiębiorstwach branży lotniczej. Absolwent będzie posiadał umiejętności kierowania zespołem i rozwiązywania problemów technicznych.
Specjalność: eksploatacja maszyn
Absolwent posiada umiejętności w zakresie:
Specjalność: konstrukcja i eksploatacja pojazdów
Absolwent posiada umiejętności w zakresie:
Specjalność: konstrukcyjno-menedżerska
Absolwent posiada umiejętności w zakresie:
Specjalność: technologia maszyn
Absolwent posiada umiejętności w zakresie:
Praktyka zawodowa na poszczególnych kierunkach realizowana jest zgodnie z opisem dostępnym w systemie SylabUZ: sylabuz.uz.zgora.pl
Na kierunku mechanika i budowa maszyn praca inżynierska może mieć charakter eksperymentalny lub przeglądowy. Praca dyplomowa za zgodą Dziekana może być napisana w jednym z języków kongresowych.
Termin złożenia pracy dyplomowej upływa 30 czerwca. Po przekroczeniu tego terminu student zobowiązany jest do złożenia w BOS 2 podania do Dziekana Wydziału o przesunięcie terminu złożenia pracy dyplomowej. Podanie musi być zaopiniowane przez promotora i powinno zawierać informację o stopniu zaawansowania pracy.
Na kierunku Mechanika i Budowa Maszyn (MiBM) w ramach procesu kształcenia szczególny nacisk kładzie się na poszerzenie wiedzy i umiejętności studentów z zakresu budowy i działania maszyn i urządzeń, nowoczesnych metod komputerowo wspomaganego projektowania i wytwarzania, technologii procesów obróbki, automatyzacji i sterowania oraz eksploatacji maszyn. Podstawowa wiedza i umiejętności inżynierskie są wzbogacone o zagadnienia makro- i mikroekonomii, organizacji i zarządzania przedsiębiorstwem oraz techniki informatyczne. Nabyte przez absolwenta umiejętności pozwalają na samodzielne korzystanie z zasobów wiedzy inżynierskiej odpowiadającej aktualnym potrzebom nowoczesnego przemysłu motoryzacyjnego, elektromaszynowego, metalurgicznego oraz paliwowo-energetycznego. Absolwenci przygotowani są do pracy w projektowo-konstrukcyjnych, technologicznych, jak również na stanowiskach kierowniczych.
Kształcenie obejmuje możliwość zdobycia szczegółowej wiedzy w zakresie specjalności:
Argumenty, dlaczego warto wybrać kierunek Mechanika i Budowa Maszyn:
Praktyka zawodowa na poszczególnych kierunkach realizowana jest zgodnie z opisem dostępnym w systemie SylabUZ: sylabuz.uz.zgora.pl
Na kierunku mechanika i budowa maszyn praca magisterska może mieć charakter eksperymentalny, terenowy lub przeglądowy (opisowy). Praca magisterska powinna pokazywać warsztat badawczy studenta na wyższym poziomie, niż w pracy licencjackiej. Przedstawia szerzej opanowaną przez studenta problematykę badawczą, pełniejszy retrospektywny przegląd i krytyczne wykorzystanie literatury przedmiotowej, źródeł a także uzasadniony właściwy dobór metod badawczych. Naukowy charakter pracy magisterskiej wyraża się także poprzez obiektywnie dobrany przez studenta materiał badawczy, naukowe uzasadnienie przyjętej metody, rozwiązanie problemu oparte na logicznym wywodzie i przemyślanej interpretacji wyników.
Praca dyplomowa za zgodą Dziekana może być napisana w jednym z języków kongresowych.
Termin złożenia pracy dyplomowej upływa 30 czerwca. Po przekroczeniu tego terminu student zobowiązany jest do złożenia w BOS 2 podania do Dziekana Wydziału o przesunięcie terminu złożenia pracy dyplomowej. Podanie musi być zaopiniowane przez promotora i powinno zawierać informację o stopniu zaawansowania pracy.