uz-logo-pion-2.png

Mechanika i Budowa Maszyn

Mechanika i Budowa Maszyn - I stopnia

Studia pierwszego stopnia

Absolwenci kierunku Mechanika i Budowa Maszyn (MiBM) to cenieni przez pracodawców wysoko wykwalifikowani inżynierowie, znajdujący zatrudnienie w wielu gałęziach przemysłu: motoryzacyjnego, elektromaszynowego, metalurgicznego oraz paliwowo-energetycznego.

W ramach procesu kształcenia studenci zdobywają wiedzę i umiejętności z zakresu budowy i działania maszyn i urządzeń, technik informatycznych, nowoczesnych metod projektowania (CAD), obliczeń inżynierskich (CAE) oraz wytwarzania (CAM), opracowania technologii produkcji oraz utrzymania maszyn i urządzeń w ciągłej zdatności. Treści inżynierskie są wzbogacone o zagadnienia makro- i mikroekonomii, prawa własności intelektualnej oraz organizacji i zarządzania przedsiębiorstwem.

Podstawowe zagadnienia inżynierskie z zakresu mechaniki, wytrzymałości materiałów, materiałoznawstwa, konstruowania, automatyki i sterowania, technologii i eksploatacji są rozszerzane na prowadzonych w ramach kierunku specjalnościach:

  • automatyzacja i utrzymanie ruchu,
  • eksploatacja maszyn,
  • konstrukcja i eksploatacja pojazdów,
  • konstrukcyjno-menadżerska,
  • maszyny i urządzenia wiertnicze,
  • mechanika lotnicza,
  • mechatronika w budowie maszyn,
  • technologia maszyn,

w zależności od wybranego obszaru dyplomowania absolwent tego kierunku otrzymuje kompetencje wystarczające do natychmiastowego podjęcia pracy zawodowej jako konstruktor, technolog, automatyk lub inżynier utrzymania ruchu.

Argumenty, dlaczego warto wybrać kierunek Mechanika i Budowa Maszyn:

  • wysokie zapotrzebowanie rynku pracy na absolwentów MiBM gwarantuje natychmiastowe zatrudnienie z ponadprzeciętnym wskaźnikiem względnych zarobków 1,36 (wg danych ogólnopolskiego systemu monitorowania Ekonomicznych Losów Absolwentów);
  • doświadczona kadra naukowo-dydaktyczna współpracująca z przemysłem;
  • życzliwa kadra z indywidualnym podejściem do pracy ze studentami;
  • możliwość realizacji płatnych stażów oraz praktyk zawodowych w wybranych przedsiębiorstwach;
  • dostęp do nowoczesnych laboratoriów naukowo-badawczych oraz dydaktycznych;
  • możliwość realizowania prac dyplomowych we współpracy z przemysłem;
  • możliwość udziału w projektach i grantach badawczych;
  • rozwijanie zainteresowań w prężnie działających kołach naukowych;

w toku studiów możliwość skorzystania z wymiany międzynarodowej w ramach programu Erasmus i wyjazdu np. na jeden semestr na jedną z europejskich uczelni (m.in. w Hiszpanii, Portugalii, Niemczech, Czechach, Niderlandach, Turcji).

Specjalność mechanika lotnicza (NOWOŚĆ)
Proces kształcenia ukierunkowany jest na zapoznanie studentów z budową statków powietrznych oraz z zasadami ich funkcjonowania. Nabyte umiejętności pozwolą na samodzielne korzystanie z zasobów wiedzy inżynierskiej odpowiadającej aktualnym potrzebom nowoczesnego przemysłu lotniczego.

Absolwent po ukończeniu studiów będzie posiadał wiedzę i umiejętności gwarantujące podjęcie pracy zawodowej i rozpoczęcie praktyki w celu uzyskania certyfikacji mechanika lotniczego obsługi technicznej. Dobre przygotowanie teoretyczne i praktyczne umiejętności inżynierskie umożliwią absolwentowi dostosowanie się do warunków pracy w dużych zakładach przemysłowych, stacjach obsługowych statków powietrznych oraz w małych i średnich przedsiębiorstwach branży lotniczej. Absolwent będzie posiadał umiejętności kierowania zespołem i rozwiązywania problemów technicznych.


Specjalność: eksploatacja maszyn

Absolwent posiada umiejętności w zakresie:

  • projektowania procesów technologicznych montażu i demontażu,
  • diagnostyki i oceny stanu technicznego maszyn,
  • wykorzystywania systemów komputerowych w projektowaniu procesów eksploatacyjnych,
  • zarządzanie procesami eksploatacyjnymi i technologią napraw,
  • fizycznych procesów zachodzących na etapie wytwarzania i eksploatacji,
  • nowoczesnych metod w tribologii,
  • utrzymania maszyn w stanie zdatności,
  • transferu nowych technologii eksploatacji w dużych zakładach przemysłowych oraz małych i średnich przedsiębiorstwach.

Specjalność: konstrukcja i eksploatacja pojazdów

Absolwent posiada umiejętności w zakresie:

  • budowy i eksploatacji nowoczesnych pojazdów,
  • organizowania eksploatacji oraz technologii napraw pojazdów,
  • utrzymania urządzeń w stanie zdatności,
  • projektowania systemów sterowania jakością usług, handlu i dystrybucji,
  • wykorzystywania systemów komputerowych w zagadnieniach konstrukcji, technologii pojazdów,
  • zdobywania i przekazywania informacji w obszarze marketingu, handlu i dystrybucji pojazdów,
  • podstaw rachunkowości, bankowości i ekonometrii,
  • logistycznego zabezpieczenia działalności przedsiębiorstw,
  • organizowania działalności badawczo-rozwojowej i innowacyjnej.

Specjalność: konstrukcyjno-menedżerska

Absolwent posiada umiejętności w zakresie:

  • integralnego stosowania wiedzy technicznej, organizacyjnej oraz ekonomicznej, niezbędnej do wykonywania zawodu współczesnego
  • inżyniera konstruktora-menedżera,
  • projektowania i zarządzania realizacją projektów technicznych,
  • efektywnego stosowania systemów komputerowych w pracach konstrukcyjnych i projektowych (CAD/CAE) oraz w zarządzaniu (PDM),
  • wykorzystywania w projektowanych urządzeniach nowoczesnych materiałów i proekologicznych technologii,
  • planowania i prowadzenia samodzielnych eksperymentów na prototypach z wykorzystaniem nowoczesnych technik pomiarowych,
  • stosowania systemów informatycznych w zagadnieniach planowania i organizacji projektów i produkcji,
  • zarządzania działalnością gospodarczą w skali małego i średniego przedsiębiorstwa,
  • rozwijania innowacyjności i przedsiębiorczości w warunkach środowiska konkurencyjnego.

Specjalność: technologia maszyn

Absolwent posiada umiejętności w zakresie:

  • projektowania i zarządzania procesami technologicznymi,
  • optymalizacji procesów technologicznych (również z punktu widzenia efektywnej organizacji produkcji),
  • projektowania oprzyrządowania,
  • opracowywania dokumentacji technologicznej i montażowej,
  • transferu nowoczesnych technologii materiałowych i wytwarzania,
  • doradztwa w zakresie projektowania procesów technologicznych przy opracowywaniu nowych produktów i wytycznych strategicznych kierunku rozwoju przedsiębiorstwa,
  • nadzoru technologicznego nad produkcją,
  • prowadzenia prac badawczych w zakresie udoskonalenia i rozwoju procesów technologicznych.

Koordynator praktyki 

pjurczak.jpg

dr inż. Paweł Jurczak
E-mail : P.Jurczak@iim.uz.zgora.pl
tel. 789-441-684 , 68-328-2545
Kierunki studiów:
???

Praktyka zawodowa na poszczególnych kierunkach realizowana jest zgodnie z opisem dostępnym w systemie SylabUZ: sylabuz.uz.zgora.pl

Zasady organizacji praktyk

Materiały do pobrania:

Na kierunku mechanika i budowa maszyn praca inżynierska może mieć charakter eksperymentalny lub przeglądowy. Praca dyplomowa za zgodą Dziekana może być napisana w jednym z języków kongresowych.

Zasady przeprowadzania procedury antyplagiatowej

Regulamin prac dyplomowych na Wydziale Mechanicznym

Dokumenty do pobrania


Złożenie pracy dyplomowej

Termin złożenia pracy dyplomowej upływa 30 czerwca. Po przekroczeniu tego terminu student zobowiązany jest do złożenia w BOS 2 podania do Dziekana Wydziału o przesunięcie terminu złożenia pracy dyplomowej. Podanie musi być zaopiniowane przez promotora i powinno zawierać informację o stopniu zaawansowania pracy.

Dokumenty wymagane przy odbiorze dyplomu

  • dowód osobisty (potwierdzenie tożsamości)
  • podpisana karta obiegowa
  • legitymacja studencka
  • potwierdzenie uiszczenia opłaty za dyplom

Zagadnienia egzaminacyjne

Mechanika i Budowa Maszyn - II stopnia

Na kierunku Mechanika i Budowa Maszyn (MiBM) w ramach procesu kształcenia szczególny nacisk kładzie się na poszerzenie wiedzy i umiejętności studentów z zakresu budowy i działania maszyn i urządzeń, nowoczesnych metod komputerowo wspomaganego projektowania i wytwarzania, technologii procesów obróbki, automatyzacji i sterowania oraz eksploatacji maszyn. Podstawowa wiedza i umiejętności inżynierskie są wzbogacone o zagadnienia makro- i mikroekonomii, organizacji i zarządzania przedsiębiorstwem oraz techniki informatyczne. Nabyte przez absolwenta umiejętności pozwalają na samodzielne korzystanie z zasobów wiedzy inżynierskiej odpowiadającej aktualnym potrzebom nowoczesnego przemysłu motoryzacyjnego, elektromaszynowego, metalurgicznego oraz paliwowo-energetycznego. Absolwenci przygotowani są do pracy w projektowo-konstrukcyjnych, technologicznych, jak również na stanowiskach kierowniczych.

Kształcenie obejmuje możliwość zdobycia szczegółowej wiedzy w zakresie specjalności:

  • automatyzacja i organizacja procesów produkcyjnych,
  • eksploatacja maszyn,
  • konstrukcyjno-menadżerska,
  • mechatronika,
  • organizacja i zarządzanie eksploatacją pojazdów
  • technologia maszyn.

Argumenty, dlaczego warto wybrać kierunek Mechanika i Budowa Maszyn:

  • wysokie zapotrzebowanie rynku pracy na absolwentów MiBM gwarantuje natychmiastowe zatrudnienie z ponadprzeciętnym wskaźnikiem względnych zarobków 1,36 (wg danych ogólnopolskiego systemu monitorowania Ekonomicznych Losów Absolwentów);
  • doświadczona kadra naukowo-dydaktyczna współpracująca z przemysłem;
  • życzliwa kadra z indywidualnym podejściem do pracy ze studentami;
  • możliwość realizacji płatnych stażów oraz praktyk zawodowych w wybranych przedsiębiorstwach;
  • dostęp do nowoczesnych laboratoriów naukowo-badawczych oraz dydaktycznych;
  • możliwość realizowania prac dyplomowych we współpracy z przemysłem;
  • możliwość udziału w projektach i grantach badawczych;
  • rozwijanie zainteresowań w prężnie działających kołach naukowych;
  • w toku studiów możliwość skorzystania z wymiany międzynarodowej w ramach programu Erasmus i wyjazdu np. na jeden semestr na jedną z europejskich uczelni (m.in. w Hiszpanii, Portugalii, Niemczech, Czechach, Niderlandach, Turcji);

Koordynator praktyki 

pjurczak.jpg

dr inż. Paweł Jurczak
E-mail : P.Jurczak@iim.uz.zgora.pl
tel. 789-441-684 , 68-328-2545
Kierunki studiów:
???

Praktyka zawodowa na poszczególnych kierunkach realizowana jest zgodnie z opisem dostępnym w systemie SylabUZ: sylabuz.uz.zgora.pl

Zasady organizacji praktyk

Materiały do pobrania:

Na kierunku mechanika i budowa maszyn praca magisterska może mieć charakter eksperymentalny, terenowy lub przeglądowy (opisowy). Praca magisterska powinna pokazywać warsztat badawczy studenta na wyższym poziomie, niż w pracy licencjackiej. Przedstawia szerzej opanowaną przez studenta problematykę badawczą, pełniejszy retrospektywny przegląd i krytyczne wykorzystanie literatury przedmiotowej, źródeł a także uzasadniony właściwy dobór metod badawczych. Naukowy charakter pracy magisterskiej wyraża się także poprzez obiektywnie dobrany przez studenta materiał badawczy, naukowe uzasadnienie przyjętej metody, rozwiązanie problemu oparte na logicznym wywodzie i przemyślanej interpretacji wyników.

Praca dyplomowa za zgodą Dziekana może być napisana w jednym z języków kongresowych.

Zasady przeprowadzania procedury antyplagiatowej

Regulamin prac dyplomowych na Wydziale Mechanicznym

Dokumenty do pobrania


Złożenie pracy dyplomowej

Termin złożenia pracy dyplomowej upływa 30 czerwca. Po przekroczeniu tego terminu student zobowiązany jest do złożenia w BOS 2 podania do Dziekana Wydziału o przesunięcie terminu złożenia pracy dyplomowej. Podanie musi być zaopiniowane przez promotora i powinno zawierać informację o stopniu zaawansowania pracy.

Dokumenty wymagane przy odbiorze dyplomu

  • dowód osobisty (potwierdzenie tożsamości)
  • podpisana karta obiegowa
  • legitymacja studencka
  • potwierdzenie uiszczenia opłaty za dyplom

Zagadnienia egzaminacyjne

Logo programu Widza Edukacja Rozwój Biało-czerwona flaga i napis Rzeczpospolita Polska Logo Euopejskiego Funduszu Społecznego
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Program Operacyjny Widza Edukacja Rozwój 2014-2020 "Nowoczesne nauczanie oraz praktyczna współpraca z przedsiębiorcami - program rozwoju Uniwersytetu Zielonogórskiego", POWR.03.05.00-00-Z014/18